Az álmatlanság és a kialvatlanság jelei - Lineaflex-H Kft

Mik is az álmatlanság és a kialvatlanság legfontosabb tünetei?

Nyolc óránál kevesebb alvás esetén nagy az esély arra, hogy kialvatlanok leszünk. És fogadjunk, lövésed sincs arról, miként hat rád a kellő mennyiségű alvás huzamosabb megvonása.

Hogy is van ez? Úgy vagyunk kialvatlanok, hogy közben észre sem vesszük és egy kicsit sem vagyunk tudatában ennek az állapotnak? A legtöbb tünet persze kevésbé észrevehető – nem mindennap dőlünk bele arccal a tányérba a fáradtságtól. Azt is tudnunk kell, hogy ha már jó ideje spórolunk az alvással, akkor végül már arra sem fogunk emlékezni, hogy milyen is az, amikor még teljes készenlétben, kipihenten álltunk neki a napnak. Még az is lehet, hogy normálisnak is érezzük azt, hogy egy-egy unalmas megbeszélésen rendszeresen elálmosodunk, vagy hogy fogpiszkálókkal kitámasztott szemhéjjal küzdjük végig a vontatottnak bizonyuló délutánokat, netán hogy szunyókáljunk egyet a vacsit követően – viszont tudnunk kell, hogy ilyenkor bizony kialvatlanságban szenvedünk.

Valószínűleg kialvatlanok vagyunk, ha:

  • ébresztőórára van szükségünk ahhoz, hogy időben felkeljünk
  • a szundi funkció az órán a legjobb barátunk
  • nehezen mászunk ki reggelente az ágyból
  • délutánra lelassulunk
  • a meetingeken, órákon, illetve a meleg helyiségekben rendszeresen bekómázunk
  • elálmosodunk a nehéz kajákat követően vagy vezetés közben
  • szükségünk van a napközbeni szunyókálásra ahhoz, hogy egyáltalán túléljünk
  • bealszunk a TV előtt vagy csak úgy délután
  • bármit megtennék azért, hogy hétvégéken egy kis extra alváshoz jussunk
  • 5 perccel az ágyba dőlést követően már alszunk is

Az álmatlanság és a kialvatlanság jelei

 

Miközben a pár órányi elcsalt alvásról hihetnénk, hogy nem egy nagy ügy, a kialvatlanságról jó, ha tudjuk, hogy messze túlmutatnak a nappali álmosságon. A kialvatlanság negatívan befolyásolja az ítélőképességünket, koordinációs készségünket és a reakcióidőnket. Igazság szerint a kialvatlanság legalább annyira rossz hatással van ránk, mint az ittasság.

Ilyen hatások például:

  • fáradtság, fásultság és a motiváció hiánya jellemez
  • levertek és ingerlékenyek vagyunk
  • csökken a kreativitásunk és problémamegoldó készségünk
  • képtelenek vagyunk megbirkózni a stresszel
  • lecsökken a szervezetünk védekezőképessége, gyakoriak a megfázások és a fertőzések
  • koncentrációs és memóriaproblémák fordulnak elő
  • a súlyunk folyamatosan gyarapodik
  • lecsökkennek a motoros készségeink és megnövekszik a balesetveszély
  • döntésképtelenség jellemez
  • hajlamosabbak leszünk a diabéteszre, szívbetegségekre és más egészségügyi problémákra

Mi az összefüggés a kialvatlanság a derékbőségünk között?

Feltűnt már, hogy a túl rövid alvást követően gyakrabban kívánjuk a cukrot és a cukros ételeket, amikből relatíve gyorsan juthatunk egy ütős energiasokkhoz? Ez a kettő bizony összefügg, direkt kapcsolat van a kialvatlanság és a túlzott energiabevitel így a súlygyarapodás között.

Szervezetünk két hormon termelésével szabályozza az éhség- és a teltségérzetet. A ghrelin-hormon az étvágyat növeli, míg a leptin akkor küld jeleket az agyba, amikor jóllaktunk. Azonban ha nem aludtunk eleget, akkor a ghrelin szintünk megemelkedik, úgy hatva az érzékeinkre, mintha állandóan éhesek lennénk – így többet is eszünk. Eközben a leptin szintünk pont ellentétesen mozog, lecsökken, azt üzenve szervezetünknek, hogy még közel sem vagyunk jóllakva. Magyarán minél kevesebbet alszunk, annál több kajára vágyunk.

Forrás: http://www.helpguide.org/